مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست روسا و اعضای اتاق های بازرگانی ایران و تهران: ایجاد بازار آزاد مالی در کیش به زودی ایجاد می شود و بانک های خارجی فعالیت خود را در کیش از سر گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی کیش به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی اصغر مونسان گفت: در فضای پس از تحریم ها اینکه مدیران و مسئولان بخش های دولتی چه اقداماتی انجام دهند و چگونه از ظرفیت های ایجاد شده استفاده کنند از موضوعات بسیار مهمی است که باید به خوبی بررسی شود.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم دو بانک خارجی کیش ارتباطشان قطع شده بود و پیش از اجرایی شدن برجام این دو بانک همکاری خود را با ما آغاز کردند گفت: در حال حاضر در خواست سه بانک آفشور مورد تایید سازمان قرار گرفته است و دو بانک دیگر هم در خواستشان در حال بررسی است و این موضوع با بانک مرکزی در حال پیگیری است تا با حمایت دولت درکیش منطقه آزاد مالی ایجاد شود. توافقات انجام شده و برای کشور منافع بسیار زیادی به همراه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از موانع در مسیر سرمایه گذاری های خارجی اداره کردن مناطق آزاد مالی با قوانین خاص خود است زیرا سرمایه گذاران خارجی علاقمندند دعاویشان توسط قوانین بین المللی بررسی شود که این موضوع از مشکلات سراسر کشور است واین ساز وکار درکشور ما وجود نداشته و باعث ریزش سرمایه گذاری های خارجی درکشور شده است اما در جزیره کیش برای رفع این مشکل اقداماتی اثر گذاری انجام شده است تا سرمایه گذاران خارجی با اطمینان در جزیره کیش وکشور فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: یکی از معضلات امروز کشور که مناطق آزاد از جمله جزیره کیش را نیز درگیر کرده است بروکراسی حاکم برکشور است که به جای تسهیل روند توسعه همچون وزنه ای سنگین به مانعی درمسیر رشد و پیشرفت تبدیل شده است.

علی اصغرمونسان همچنین از آسان سازی روند دریافت مجوزها و انجام فرآیندها درکیش خبرداد وگفت: در دو سال گذشته تلاش کردیم با کاهش نقش عوامل انسانی و الکترونیکی کردن فرآیندها مسیر دریافت مجوزها را کوتاه کرده و ضمن شفاف سازی در امور باعث صرفه جویی در زمان و تسریع کارها شویم.

وی به تشریح مزایای قانونی مناطق آزاد پرداخت و گفت: معافیت های ۲۰ ساله مالیاتی، تخفیفات و معافیت های گمرکی روی مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی، ورود و خروج ارز به صورت آزاد و به هرمیزان و امکان جابجایی آن بین مناطق آزاد مختلف کشور و تمرکز مدیریت از مزایای بسیار خوب مناطق آزاد و انگیزه جالب توجه برای سرمایه گذاران داخلی وخارجی است.

توسعه بندرگاه وفرودگاه جزیره کیش، بهره برداری از ترمینال بندری کیش با ظرفیت پذیرش سالانه یک و نیم میلیون مسافر و احداث ترمینال جدید فرودگاهی با ظرفیت پذیرش ۴ و نیم میلیون مسافر درسال، ایجاد زیرساخت های تامین انرژی و آب به عنوان یکی از نیازهای مبرم جزیره کیش، افزایش فضاهای فرهنگی با ساخت دو مدرسه جدید، توسعه فضاهای تفریحی و فرهنگی و فعال سازی بخش های مختلف کیش از جمله مواردی بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره کرد.

دکتر مونسان گفت: ۴۲۰ واحد صنعتی فعال درکیش داریم که همگی صنایع دانش بنیان وغیرآلاینده هستند.

همچنین واحدهای تولیدی در ۶ شهرک صنعتی در حال فعالیت هستند و هفتمین شهرک صنعتی نیز در حال ساخت است که در سال گذشته  ۳۷۰ میلیون دلار تولید در بخش های صنعتی و ۸۵ میلیون دلار صادرات از محصولات تولید شده جزیره کیش داشتیم.

وجود شرکت های مختلف تولید تجهیزات نفتی، پشتیبانی بندرگاه کیش از سکوهای نفتی و ارائه خدمات به این شرکت ها و سکوها از دیگر فعالیت های اقتصادی جزیره کیش است.

همچنین ایجاد کارگو سنتر هوایی و فراهم شدن امکان نقل و انتقال هوایی بار از کیش به داخل و خارج کشور از دیگر اقداماتی است که نقش زیادی در رشد تبادلات اقتصادی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک این جزیره در خلیج فارس درنزدیکی آبراهه بین المللی و قرار داشتن سه جزیره هندورابی، فارور بزرگ و فارور کوچک زیر نظر جزیره کیش گفت: در سفر رییس جمهور به جزیره کیش و بازدید از جزیره هندورابی به ساخت فرودگاه و بندرگاه هندورابی تاکید شد که سازمان منطقه آزاد کیش عملیات توسعه جزیره هندورابی را در دو سال گذشته در دستور کار داشت و طرح جامع توسعه آن با همکاری مشاور آلمانی، ایرانی مراحل تدوین را سپری کرده و در مرحله تصویب است.

وی افزود: در مسیر توسعه هندورابی منتظر تدوین طرح جامع نماندیم وبا استفاده از نظرات مشاور احداث زیر ساخت های اصلی این جزیره را آغاز کردیم و هم اکنون ساخت بندرگاه این جزیره در مراحل پایانی قرار دارد و عملیات زیرسازی باند فرودگاه به پایان رسیده و۶۰ درصد عملیات روسازی نیز تمام شده است.

مونسان گفت: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در کیش به اتمام  رسیده است، ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه در حال اجرا وهزار میلیارد تومان پروژه نیز در حال مطالعه و طراحی برای سال های آتی  است.

مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش از انعقاد ۵ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی در بخش های غیر صنعتی و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش های صنعتی خبرداد و بیان کرد: تاکنون سرمایه گذاری های ما بیشتر از بخش داخلی بودهو  امیدواریم درسال آینده با برداشته شدن تحریم ها بتوانیم سرمایه های خارجی را به جزیره کیش جذب کنیم.

وی افزود: سرانه سپرده در جزیره کیش نسبت به همه کشور بالاتر و چهار برابر تهران است که این موضوع بیانگر رونق اقتصادی در این جزیره مرجانی بوده و می تواند انگیزه خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد.

پایان خبر – پایگاه خبری و تحلیلی کیش

این خبر را به اشتراک بگذارید :